Alumnia | 01-09-2017 |editie 3 | jaargang 5
18378
chainletters-template-default,single,single-chainletters,postid-18378,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
2017 - Q3

Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-09-2017
editie 3 | jaargang 5

Thea Smid- Verheul
Leeftijd: 46 Afgestudeerd: 1994 Organisatie: Twinkel Functie: Zelfstandig Inkoopadviseur (ZZP-er)
Anke Wijnen
Leeftijd: 45 Afgestudeerd: 1995 Organisatie: KLM en LuchtvaartCollege Schiphol Functie: interne coach en mentor
Nu aan het woord
Leon Smulders
Leeftijd: 46 Afgestudeerd: 1995 Organisatie: Snappet Functie: COO
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit? 

Ik ben afgestudeerd binnen de Technische Dienst van KLM. Daarna ben ik begonnen als logistics engineer bij KLM Vracht en al vrij snel mocht ik leiding geven aan een klein team (drie personen) van logistics engineers, in de rol van “meewerkend voorman”. Ik kon in deze inhoudelijke rollen na een jaar of 4 mijn draai niet meer vinden. Ik merkte dat ik graag de gesprekken met mensen opzocht en samen met hen naar oplossingen wilde zoeken, terwijl van mij verwacht werd dat ik als “expert adviseur” adviezen had. Juist daarin voelde ik me erg onzeker: wie was ik om tegen de directeur van een chemisch concern in Zuidoost Azië te zeggen dat zijn logistieke keten slimmer ingericht kon worden? Ik heb toen binnen KLM ander werk gezocht, meer aan de “mensenkant”. Maar ik had geen idee hoe ik dat aan moest pakken en het lukte dus niet. Ik besloot ontslag te nemen en 2 maanden te reizen door Chili, een jeugddroom. Na die reis werd ik geconfronteerd met de realiteit van mijn keuze: zelf ontslag genomen, geen WW en dus iedere boterham van mijn spaargeld betalen….. Gelukkig vroeg de afdeling HR van KLM mij om bij een aantal projecten te ondersteunen en zo kwam ik 2 maanden later weer terug in dienst – voor 2 dagen per week dit keer. Dat gaf me ook tijd verder te verkennen wat mijn werk zou kunnen worden. Na 8 maanden ben ik weer full time aan de slag gegaan binnen KLM HR: als projectmanager, als beleidsadviseur, als leidinggevende van een HR afdeling en daarna als Hoofd Opleidingen van de Commerciele Divise. Dat ben ik tot 1 oktober 2016 geweest, waarna die functie vervallen is in de huidige reorganisatie van KLM. Voor mij was het helder dat in de nieuwe Learning & Development organisatie geen rollen meer zijn waarin ik als professional en als mens verder kan groeien. Tijd dus om me opnieuw te orienteren en daar geniet ik op dit moment met volle teugen van. Hoewel… niet iedere dag natuurlijk, want het “niet-weten” wat de toekomst brengt is niet elk moment een feest……

Wat zijn eventuele plannen?

Geen idee!

Ik weet wel dat het voor mij gaat om “leren en ontwikkelen”. Mensen daarin ondersteunen en kansen bieden. Dat kan weer zijn als leidinggevende in een bedrijf, maar wellicht ook als coach / facilitator of als directeur van een stichting of een school.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

Doen is een groot woord. Maar het bedrijfskundige perspectief, kijken naar het geheel, het systeemdenken, is (voor mij) zo ontzettend waardevol. De studie heeft zeker geholpen met dat “een gewoonte” maken.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?

Kwalitatief. En jazeker, daar heb ik bewust voor gekozen. Tegelijkertijd verlies ik het kwantitatieve niet uit het oog. Cijfers helpen om zaken concreet te maken, doelen te verhelderen, focus te houden en als ondersteuning bij de dialoog.

Mijn vraag aan jullie is in welke categorie “feiten” vallen; is een feit kwantitatief of kwalitatief? En is jouw gevoel op dit moment een feit? Of niet? Of de sfeer in een ruimte? Of de pijn aan je rug – net op het moment dat je je ook in je werk te zwaar belast voelt, toeval?

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?

Ja, ik ben heel actief geweest bij Industria. Onder andere in het bestuur 1992. En ik ben lid geweest van l’Attaque Attique.

Ik weet niet of ik er echt iets aan gehad heb. Zeker wel bij solliciteren. Ik voelde me zelfverzekerder en had ook het idee dat het voor werkgevers belangrijk was. Ik heb het meest gehad aan al het plezier en de hechte vriendschappen – toen en nu. Een aantal vriendschappen bestaat nu al bijna 28 jaar. Dat is meer dan de helft van mijn leven!

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Volg je eigen pad. Dat verdien jij en dat verdient de wereld. Luister maar eens naar het liedje “Read all about it” van Emeli Sande.

Kettingbrief
Verhaallijn 2 01-09-2017
editie 3 | jaargang 5

Henk Soons
Leeftijd: 61 Afgestudeerd: 1981 Organisatie: Gemeente den Haag en mede-eigenaar PandID BV Functie: adviseur en projectleider ICT
Frank Soons
Leeftijd: 52 Afgestudeerd: 1988 Organisatie: Laurentius Ziekenhuis Roermond Functie: afdelingsmanager van de afdeling Informatisering en Automatisering
Nu aan het woord
Ger Biesmans
Leeftijd: 48 Afgestudeerd: 1993 Organisatie: Laurentius Ziekenhuis Roermond Functie: Manager Facilitair Bedrijf & Bouw
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit? 

Ik ben in 1988 afgestudeerd en mijn carrière gestart bij een adviesbureau voor onderhoudsdiensten van grote organisaties. In de beginjaren heb ik  informatiesystemen ontworpen en ontwikkeld en de jaren daarna vooral implementaties van standaard onderhoudsmanagement informatiesystemen. Ook enkele interim management opdrachten uitgevoerd. Na acht jaar heb ik de overstap gemaakt naar het Laurentius Ziekenhuis in Roermond en ben daar gestart als hoofd van de afdeling ICT. Na 7 jaar heb ik de overstap naar een beleidsfunctie gemaakt en ik ben inmiddels weer ruim acht jaar afdelingsmanager van de afdeling Informatisering en Automatisering. Dus naast de harde ICT ook verantwoordelijk voor het applicatiebeheer van het Ziekenhuis Informatie Systeem.

Wat zijn eventuele plannen?

Ik vind een ziekenhuis organisatie een interessante, complexe en daarmee uitdagende werkomgeving. De toekomstige ontwikkelingen op het gebied van E-Health zijn van groot belang en de ICT systemen en onze ICT organisatie zullen dan ook in beweging moeten blijven om de professionals en patiënten op een goede manier te ondersteunen. Als bedrijfskundige is het mijn opdracht om bruggen te bouwen tussen de omvangrijke gebruikersorganisatie en de technische medewerkers van de afdeling I&A en de leveranciers van diverse systemen.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

De basiskennis van bestuurlijke informatiesystemen is in mijn werkveld natuurlijk essentieel, maar het valt mij met name op dat het denken in structuren en processen voor mij een basisvaardigheid is die diverse collega managers met andere achtergronden minder goed beheersen. Daarnaast is de bedrijfskundige rugzak goed gevuld met financiële kennis en projectmatig werken, hetgeen in de gezondheidszorg geen gemeengoed is.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?

In mijn werk als afdelingsmanager zit een belangrijke financiële component in de verantwoordelijkheid voor de exploitatiebegroting en de meerjaren ICT investeringsbegroting. Als lid van de advieskamer ICT met een afvaardiging van management, artsen en verpleegkundige ligt het accent op kwalitatieve aspecten. Welke ICT projecten zijn nodig om de informatievoorziening te verbeteren? Hoe krijg je de organisatie in beweging om ICT mogelijkheden goed te implementeren en te gebruiken?

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?

Tijdens mijn studie ben ik lid geweest van de bedrijfskundewinkel die kosteloos adviesopdrachten uitvoerde voor veelal startende ondernemers. Een mooie kans om de technische kennis tijdens de studie in de praktijk te brengen. Een hele uitdaging om met name de veelal heel enthousiaste starters met fantastische ideeën met beide benen op de grond te houden en hen te helpen bij het maken van een business plan.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Profiteer van de gedegen brede bedrijfskundige opleiding. Het biedt veel carrièremogelijkheden in heel veel sectoren en daarmee voldoende mogelijkheden om een weg te bewandelen die het beste bij je past. Ik ken studiegenoten met een heel sterke focus op de carrière en die dan ook zeer succesvol zijn in hogere management functies en internationale bedrijven maar ik ken ook diverse bedrijfskundigen die in de zogenaamde zachtere sectoren als de gezondheidszorg succesvolle carrièrepaden doorlopen. Laat je vooral niet afschrikken door de soms overdreven aandacht ook al onder de studenten voor de zogenaamde supercarrières, maar ga doen wat je leuk vindt en gebruik je goedgevulde rugzak.