Alumnia | 01-12-2017 | editie 4 | jaargang 5
18429
chainletters-template-default,single,single-chainletters,postid-18429,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
2017 - Q4

Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-12-2017
editie 4 | jaargang 5

Anke Wijnen
Leeftijd: 45 Afgestudeerd: 1995 Organisatie: KLM en LuchtvaartCollege Schiphol Functie: interne coach en mentor
Leon Smulders
Leeftijd: 46 Afgestudeerd: 1995 Organisatie: Snappet Functie: COO
Nu aan het woord
Ronald Cromberg
Leeftijd: 46 Afgestudeerd: 1996 Organisatie: De Boom en het Meer en Gobike Nederland Functie: Directeur
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?

In 1995 ben ik afgestudeerd bij Technische Bedrijfskunde onder begeleiding van prof Bertrand en, destijds nog PhD, Fransoo bij de vakgroep Logistieke Besturingssystemen. Naast het reguliere studieprogramma waren highlights voor mij mijn Erasmus uitwisseling in Karlsruhe, mijn stage in Trondheim Noorwegen en de jaren bij E.S.R. Theta.

Na mijn studie wilde ik me graag verder verdiepen in Logistiek. Daarom heb ik aansluitend de nadoctorale opleiding Logistics Control Systems gedaan. Het werkende deel van mijn carrière ben ik gestart als Logistics Consultant bij KLM Cargo. Onder andere met enkele ex-studiegenoten werkte ik daar mee aan de opzet van een nieuw bedrijfsonderdeel bij KLM. In die periode heb ik de kennis die ik bij Bedrijfskunde heb opgedaan direct kunnen toepassen. Het was bovendien een periode met veel reizen naar Azië en Noord-Amerika, waardoor je extra veel leerde en meemaakte. Na 3 jaar heb ik de keuze gemaakt om strategie consultant te worden. Als Associate Consultant ben ik begonnen bij Arthur D. Little. Met een groep collega’s van Arthur D. Little zijn we na enkele jaren Quintel Strategy Consulting gestart, waar ik uiteindelijk Partner werd. Quintel is eind 2010 samengegaan met A.T. Kearney. In totaal heb ik 13 jaar als Strategy Consultant gewerkt aan strategie en organisatie projecten in met name de energiesector en voor industriële bedrijven. Na een behoorlijk lange carrière als consultant wilde ik echter verder in een meer ondernemende rol en niet meer als adviseur. Die stap heb ik vervolgens gezet door bij een startup in de maritieme sector te gaan werken. Ik heb daar veel van geleerd, maar helaas lukte deze startup niet doordat productontwikkeling te traag ging. Na enkele freelance consulting en interim-management opdrachten werk ik sinds eind 2016 bij Snappet Connected Learning. Snappet ontwikkelt en levert digitale leermethoden aan basis- en voortgezet onderwijs. Door gebruik van Snappet in de klas is de gemiddelde leerprestatie van kinderen veel groter dan met traditionele methoden. Sinds kort ben ik COO in de directie, en ben ik verantwoordelijk voor de operatie van Snappet in Nederland en internationaal. Tot die operatie behoren contentontwikkeling, data analytics, coaching & training, communicatie met scholen en logistics (bechikbaarheid van tablets).

Wat zijn eventuele plannen?

Mijn plan is om de komende jaren verder mee te helpen aan de groei van Snappet.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

Ja, zowel als consultant als in mijn huidige rol heb ik veel aan mijn studie. De gestructureerde en analytische aanpak van bedrijfsmatige uitdagingen vond ik een belangrijk onderdeel van de studie Technische Bedrijfskunde. En die komt nu ook nog van pas. Daarnaast gebruik ik regelmatig ook nog opgedane inhoudelijke kennis; deze heb ik wel aangevuld via trainingen bij de consultingorganisaties waar ik heb gewerkt en bij bijvoorbeeld Insead.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?

Mijn werk is over de jaren heen steeds meer kwalitatief geworden doordat mijn eigen rol steeds meer leidinggevend werd. Echter de analytische component is nog sterk  aanwezig. Ik typeer mijn werk als 50% kwantitatief/analytisch en 50% mensenwerk.

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?

Ja, ik heb het altijd erg leuk gevonden om ook naast mijn studie actief te zijn. Belangrijkste waren daarbij de internationale ervaringen die ik via uitwisseling en stage heb opgedaan en de jaren die ik als actief lid bij roeivereniging Thêta heb gehad. Volgens mij is de waarde van een bredere ervaring dan alleen studie niet te onderschatten. Met bijvoorbeeld een bestuursfunctie of een lidmaatschap van een commissie doe je toch ervaring op die je tijdens de studie zelf moeilijk kan opdoen kan doen. Daarnaast is het gewoon erg leuk en maak je vrienden die je je hele leven blijft zien!

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Geniet van je studietijd! Probeer naast je studie ook andere ervaringen in verenigingen of in het buitenland op te doen. Bouw daarmee een goed netwerk op. Dat komt later goed van pas en daar kun je ook gewoon heel veel plezier aan beleven.

Kettingbrief
Verhaallijn 2 01-12-2017
editie 4 | jaargang 5

Frank Soons
Leeftijd: 52 Afgestudeerd: 1988 Organisatie: Laurentius Ziekenhuis Roermond Functie: afdelingsmanager van de afdeling Informatisering en Automatisering
Ger Biesmans
Leeftijd: 48 Afgestudeerd: 1993 Organisatie: Laurentius Ziekenhuis Roermond Functie: Manager Facilitair Bedrijf & Bouw
Nu aan het woord
Marjolijn Kalsbeek
Leeftijd: 47 Afgestudeerd: 1994 Organisatie: Laurentius Ziekenhuis Roermond Functie: Adviseur zorglogistiek
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?

Gedurende mijn hele carrière ben ik werkzaam in de gezondheidszorg. Voornamelijk in ziekenhuizen. Aan het begin van mijn carrière heb ik diverse project- en staffuncties vervuld richting inkoop en logistiek, organisatiekunde, bouw en techniek etc. Ik heb binnen de twee ziekenhuisorganisaties waar ik gewerkt heb, de mogelijk gehad om iedere 2-3 jaar een andere uitdaging aan te gaan. Vanaf 2011 ben ik binnen het Laurentius Ziekenhuis verantwoordelijk voor zowel de facilitaire portefeuille (techniek, medische techniek, IT, inkoop en logistiek, beveiliging en services) als de realisatie van de nieuwbouw / verbouw van het ziekenhuis.

Wat zijn eventuele plannen?

Binnen het Laurentius Ziekenhuis zijn we met de realisatie van de nieuwbouw / verbouw een heel eind op weg. Conform planning ronden we dit project medio 2019 af. Dan wordt mijn agenda in ieder geval een stuk leger. Op dit moment zijn er in het Laurentius Ziekenhuis fusieplannen met een ander ziekenhuis. Dit betekent voor mij een nieuwe uitdaging, waarbij mijn takenpakket zeker zal veranderen.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

Het belangrijkste dat ik tijdens mijn opleiding geleerd heb, is logisch nadenken, analyseren en enerzijds met behulp van modellen proberen de werkelijkheid zo goed mogelijk te voorspellen / besturen en anderzijds rekening te houden met de mensfactor in al zijn facetten.

Daarnaast zie je ook dat je heel specifieke dingen uit je opleiding gebruikt zoals bijvoorbeeld wachtrijtheorie voor het berekenen van een aantal baliefuncties in een ziekenhuis.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?

Mijn werk is zowel kwantitatief als kwalitatief. Enerzijds strak sturen op resultaten binnen gestelde kaders en anderzijds een serviceconcept waar kwaliteit voorop staat.

Van nature ben ik zelf meer kwantitatief gericht.

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?

Ik heb tijdens mijn studie gewerkt als student-assistent voor het beheer van de IT-voorzieningen voor bedrijfskunde studenten. Klink in de huidige tijd waarschijnlijk raar, maar in mijn studietijd waren er bij bedrijfskunde zo’n 40 pc’s waar studenten op konden werken. Eigen pc’s waren toen nog zeer beperkt. Om een idee te geven, een harde schijf van 20 MB kostte destijds 999 gulden. Ik heb in ieder geval toen mijn eigen IT-kennis flink kunnen uitbreiden. Hier heb ik met name in de eerste paar jaar van mijn carrière veel voordeel aan gehad.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Oriënteer je tijdens je studie zo breed mogelijk. En als je arbeidsmarkt betreedt, zorg vooral dat je werk hebt, waarin je een uitdaging hebt, goede begeleiding krijgt (traineeship) en plezier hebt.

In de functies waarin bedrijfskundigen doorgaans terechtkomen komt er altijd werkdruk en stress bij. Dit is vooral goed te handelen als je plezier in je werk hebt.