Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-06-2016
editie 2 | jaargang 4
Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
Direct na mijn afstuderen in 2008 ben ik gestart bij Deloitte Consulting. Ik werk nu als Senior Consultant binnen het team Operations Excellence. Hier werk ik nu 7,5 jaar en ik ben momenteel verantwoordelijk voor het coördineren van projecten. Onze taak is oplossingen bedenken om bedrijfskosten te verlagen en/of de klanttevredenheid te verhogen, zowel voor als samen met de klantorganisatie. In de praktijk betekent dit voor mij het managen van projecten met thema’s als standaardisatie en optimalisatie van werkzaamheden (procesinnovatie), outsourcing of het integreren van organisaties na een fusie. Zo’n projectteam kan in omvang variëren van drie tot soms vijftig medewerkers. Een leuk element van mijn projecten vind ik de internationale dimensie, waardoor ik veel verschillende culturen heb leren kennen binnen Europa, Azië en Amerika.
Wat zijn eventuele plannen?
Vooralsnog wil ik meer ervaring opdoen binnen consulting, en in het bijzonder op het gebied van Process Intelligence – de term binnen Deloitte voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen door middel van data-analyse.
Voor nu en in de toekomst is een inspirerende en afwisselende omgeving voor mij belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld brainstormen met collega’s, samenwerkingspartners en klanten om te kijken hoe toekomstige ontwikkelingen en technologieën kunnen worden toegepast binnen organisaties. Ik denk dat ik in mijn werk altijd wel bezig zal zijn met verandering, verbetering en samenwerking.
Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
De voornaamste zaken die ik herken in mijn werk zijn het ontwerpgericht onderwijs en sommige specifieke vakken binnen logistiek en procesmodelleren.
Het ontwerpgericht onderwijs van de TU/e begint met de probleemanalyse van de huidige situatie binnen een organisatie, het ontwerpen van de toekomstige situatie en vervolgens een plan om het herontwerp te implementeren. Bij nagenoeg elke opdracht binnen consulting komt deze werkwijze aan bod.
Naast deze aanpak komen sommige oneliners van docenten nog wel eens voorbij, zoals garbage in = garbage out.
Verder komen kwantitatieve vakken als logistiek van pas bij capaciteitsvraagstukken en statistiek bij analyseren van problemen. In een recente opdracht was ik verantwoordelijk voor het opzetten van een bedrijfsonderdeel in India. Bij het opzetten van dit onderdeel was één van de vragen: ‘Hoeveel medewerkers moeten we aannemen?’ Factoren die een rol spelen zijn enerzijds de productiviteit per medewerker in opstartperiode, de benodigde werktijd per activiteit en de doorlooptijden per type product, en anderzijds hoeveel vraag er is vanuit de klant per producttype. Procesmodelleren helpt om inzicht te krijgen in de gehele reeks van activiteiten, van de start van een proces (het moment dat de klantvraag binnenkomt) tot de levering van het product. Al met al denk ik dat heel veel zaken uit de opleiding terugkomen in mijn huidige werk. Een belangrijk element dat je meekrijgt bij Technische Bedrijfskunde is dat je kennis hebt opgedaan van verschillende functies, waardoor je een verbindende factor kunt zijn hiertussen. Dit wil nog wel eens ontbreken in organisaties.
Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
De verhouding is ongeveer fifty-fifty en dat bevalt mij goed. Je start vaak met een probleemanalyse en die is voornamelijk kwantitatief om een betrouwbaar en objectief beeld te vormen. Daarna volgt het uitwerken, waarbij je veranderingen in gang moet kunnen zetten binnen organisaties. Dit is meer kwalitatief, hoewel een goede kwantitatieve analyse je daarbij helpt. Als ik heb bijgedragen om de ‘bouwtekeningen’ te ontwerpen, vind ik het vervolgens ook leuk om de resultaten daarvan te zien. Bijvoorbeeld door te zien dat een gemeentelijke organisatie een hogere kwaliteit dienstverlening heeft weten te realiseren, of door het opgerichte bedrijfsonderdeel in India te bezoeken.
Heb je dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?
Een greep uit mijn studentenleven in Eindhoven: ik was lid bij studentenvereniging SSRE, zat in de sociëteitscommissie, was voorzitter van mijn dispuut Pegasus en ben intropapa geweest. Mijn streven was een leuke tijd te hebben en met een studentenbudget zorgde dat er eigenlijk vanzelf voor dat je creatief wordt. Die creativiteit en het organiseren van activiteiten met elkaar komt uiteraard ook van pas op mijn werk.
Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Tijdens het drinken van een witbiertje op de Markt, denk of droom eens over wat je gaaf vindt om te doen, en ga het dan ook doen – ook al zit dat niet in het standaard curriculum en loop je wellicht wat maanden uit. Ervaring opdoen en kunnen omgaan met obstakels om je doel te bereiken zijn in mijn optiek ook veel waard.