Kettingbrief
Verhaallijn 1 31-12-2014
editie 4 | jaargang 2
Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
Na mijn studie ben ik begonnen bij Philips Healthcare in de rol van Logistics Trainee op de afdeling Operationele Inkoop. Daar ben ik doorgegroeid tot manager van het team. Ik vond het erg leuk en interessant bij Philips, maar kreeg na een jaar de mooie kans om voor AkzoNobel naar Houston (VS) te verhuizen. Daar heb ik 2,5 jaar met veel plezier gewerkt in verschillende supply chain management functies en vooral enorm veel geleerd van het werken en wonen in een ander land en andere cultuur. Bijna zes jaar geleden ben ik teruggekomen naar Nederland en sindsdien werk ik met veel plezier bij ING. Hier ben ik aan de slag gegaan als Black Belt en vervolgens als manager Customer Operations Beleggen.
In mijn huidige functie ben ik verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling voor alle particuliere Beleggen klanten van ING. Dit zijn veel verschillende klantprocessen, denk bijvoorbeeld aan het openen, wijzigen en beëindigen van beleggingsrekeningen, overboeken van effecten van en naar andere banken, het verzorgen van jaar- en kwartaalrapportages voor klanten, uitbetalen van dividend, enzovoorts. Met mijn team zorgen we iedere dag dat we de ervaringen voor Beleggende klanten verbeteren en processen efficiënter maken. De afgelopen jaren hebben we dan ook onze processen versimpeld, de doorlooptijden teruggebracht en de kwaliteit sterk verbeterd. Een prestatie waar we enorm trots op zijn, maar we hebben ook nog veel ambities voor de toekomst: Beleggen nog klantvriendelijker maken voor onze klanten en de voorkeursbank van Nederland worden.
Wat zijn eventuele plannen?
Ik wil mij nu en in de toekomst heel graag inzetten om de ING processen klantgerichter en efficiënter te maken. Voorlopig voor Beleggen, maar wie weet in de toekomst voor andere producten en klanten.
Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
Jazeker. Met name de ervaring en affiniteit die ik in mijn studie heb gekregen met het verbeteren van logistieke processen, gebruik ik nog iedere dag. Dit geeft mij een voorsprong ten aanzien van collega’s die een andere achtergrond hebben.
Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
Alle functies die ik heb gehad hadden een bepaalde kwantitatieve aard. Daar heb ik veel affiniteit mee en dat zoek ik dus eigenlijk altijd op. Tegelijkertijd is de praktijk tot nu toe altijd geweest dat er veel tijd en aandacht vereist is voor acceptatie en implementatie van kwantitatieve analyses. Hiervoor zijn goede zachte en veranderkundige skills absoluut noodzakelijk. In de praktijk betekent dit, dat ik het grootste deel van mijn tijd besteed aan “kwalitatieve” aspecten: samenwerken, communiceren en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan.
Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?
Ik heb zowel bij Interactie als Industria verschillende commissies en een jaar bestuur gedaan. Eerst voorzitter bij Interactie en later Commissaris Onderwijs bij Industria. Daar heb ik vooral veel over mezelf geleerd en geleerd om als team effectief samen te werken. Bij de start van mijn werkende leven heb ik hier veel aan gehad: veel tips en leerervaringen uit mijn studententijd kon ik al meteen toepassen in mijn eerste baan. Daarnaast heb ik op deze manier een netwerk opgebouwd, waar ik later in mijn carrière baat bij heb gehad.
Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Ik heb drie adviezen voor studenten:
Allereest zijn sociale skills in het werkende leven vaak net zo belangrijk als “technische” skills. Besteed daarom in je studententijd en eerste werkende jaren voldoende aandacht hieraan. Dit kan door commissies en/of bijbaantjes in je studententijd of bij je baankeuze rekening te houden met het leerpotentieel op dit gebied.
Daarnaast is je eerste functie vaak de eerste echte “praktijkervaring” en kan daarmee heel bepalend zijn in zowel je zelfbeeld als je kijk op het bedrijfsleven. Kijk naar de inhoud van je eerste functie, maar ook naar je leidinggevende, het team en de omgeving waarin je komt te werken. Vraag jezelf dan af: vind ik hier wat ik wil leren?
Tot slot, het is minder voor de hand liggend, maar bij een bank zijn heel veel interessante mogelijkheden voor Technische Bedrijfskundigen en het is mijn ervaring dat je met die achtergrond heel veel waarde kunt toevoegen. Voor iedereen die daar meer over wil weten, mail mij gerust: judithdewinter@gmail.com