Alumnia | December 2016
18223
post-template-default,single,single-post,postid-18223,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Beginnen in je schuurtje en eindigen in een wolkenkrabber, dat moet toch wel de droom zijn van elke startende ondernemer. Als ondernemer is het tegenwoordig zaak om ervoor te zorgen dat je snel genoeg groeit om niet overrompeld te worden door de concurrentie. Dit zorgt voor de trend dat ondernemingen tegenwoordig niet meer lineair groeien, maar exponentieel. Bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en worden bijna allemaal binnen de kortste keren opgeslokt door de grootmachten.

De drijvende kracht achter veel van deze start-ups zijn de recente technologische ontwikkelingen die veel technieken ineens betaalbaar hebben gemaakt. Zo kost een kilowatt zonne-energie tegenwoordig bijna 200 keer minder dan 30 jaar geleden en is 3d-printen in 7 jaar tijd bijna 400 keer goedkoper geworden. Het betaalbaarder worden van al deze technieken zorgt ervoor dat ze voor veel meer toepassingen gebruikt kunnen worden en laat startende ondernemers nou net goed zijn in het identificeren van deze toepassingen.

In deze SCOPE worden verschillende kanten van het verhaal belicht. Van start-ups tot een multinational als Cisco, tot welke factoren ervoor zorgen of een app wel of niet slaagt. Verder hebben we in de elevator pitch een studententeam dat zoekende is naar een toepassing voor één van de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Mijn eerste SCOPE wordt uiteraard gecomplementeerd met de gebruikelijke columns, alumni en inzichten in hoe het is om te werken bij verschillende bedrijven.

Veel leesplezier!